
 

 

 
This   case   was   written   by   Director   Kirsten   Lundberg   for   the   Knight   Case   Studies   Initiative,   Graduate   

School   of  Journalism,  Columbia  University.  The  faculty  sponsor  was  Professor  David  Klatell.  Funding  was  

provided  by  the  John  S.  and  James  L.  Knight  Foundation.  (02/2011)   

  

   CSJ-11-0036.0  

  

  

  

Caricatured:  Le  Monde  and  the  Mohammed  Cartoons   

On  Thursday,  February  2,  2006,  the  influential  French  newspaper  Le  Monde  displayed  

a  front-­­­page   cartoon   about   the   international   conflagration   ignited   by   published   drawings   

of   the  Prophet  Mohammed.1 Many  Muslims  believed  the  Koran  prohibited  pictures  of  the  

prophet,  and  in   Muslim   countries   crowds   had   burned   embassies   and   people   had   died   

in   violent   protests.   Le  Monde’s  cartoon,  by  famed  caricaturist  Plantu  (Jean  Plantureux),  tried  

to  capture  the  nature  of  the  controversy.  There  was  no  caption;  the  headline  read:  “Islam:  les  

caricatures  de  la  discorde”  (Islam:  the  cartoons  of  discord).     

Le  Monde  editors  had  commissioned  Plantu  to  produce  the  cartoon  because  they  were  

torn  over  whether  or  not  to  reproduce  the  original  Danish  cartoons  that  had  sparked  rage  

across  the  Islamic  world.  The  Plantu  drawing  bought  the  editors  time.  But  pressure  was  still  

building  on  the  national   newspaper   to   publish   the   cartoons   at   the   heart   of   the   controversy.   

On   Wednesday,  competitor  France  Soir  had  published  all  12  cartoons;  on  Friday,  a  smaller  

publication—Liberation— published  the  two  most  controversial.     

France  was  a  country  that  prided  itself  on  its  secular  humanism.  Religion  was  deemed  

to  belong   forcefully   in   the   private   sphere.   At   the   same   time,   greater   Paris—where   Le   

Monde   was  headquartered—had  a  sizeable  Muslim  population  of  some  1.7  million.2 In  Europe,  

debate  over  the  Muslim  cartoons  had  devolved  into  a  stand-­­­off  between  free  speech  versus  

respect  for  religion.  As  Le  Monde  editors  gathered  on  Friday,  February  3,  for  their  midday  

                                                           

1 Le Monde published daily at noon, with the following day’s date. Thus the Thursday paper was dated Friday, 

February 3.  
2 See: http://www.economist.com/node/12724966?story_id=12724966. France, for historical reasons, does not 

track ethnicity. Thus population statistics by religious affiliation or ethnic background are only estimates. 

The Muslim population in all France was estimated at 6 million of a total 60 million.  

  

  



Caricatured   _____________________________________________________________ CSJ-­­­11-­­­0036.0   

 

   2   

editorial  meeting,  they  asked  themselves  yet  again:  should  they  publish  any  of  the  offending  

cartoons  and,  if  so,  which  ones?     

                                 

Jyllands-­­­Posten   

The  cartoons  in  question  had  first  been  published  fully  four  months  earlier.  But  reaction  

to  them  had  spread  only  slowly.  Jyllands-­­­Posten  (JP),  a  liberal  newspaper  in  the  Danish  city  

of  Aarhus,  had  commissioned  the  cartoons  after  Culture  Editor  Flemming  Rose  learned  that  a  

local  children’s  book   illustrator   was   unable   to   find   anyone   to   illustrate   a   book   about   

the   Prophet   Mohammed,  founder   of   Islam,   because   by   some   interpretations,   Islam   forbade   

any   pictorial   depiction   of   the  prophet.3  Rose  felt  that  this  was  a  challenge  to  freedom  of  

speech  and  invited  25  members  of  the  association  of  Danish  cartoonists  to  submit  illustrations  

of  Mohammed:  “Draw  Muhammad  as  you  see  him,”  Flemming  wrote.4  Twelve  of  them  turned  

in  cartoons.   

The  article.  On  September  30,  2005,  JP  ran  an  explanatory  piece  by  Culture  Editor  

Rose—a  former  foreign  correspondent  in  both  the  Soviet  Union  and  Iran—intended  to  start  a  

community  conversation  about  self-­­­censorship.  The  article,  titled  “Muhammeds  ansigt”  

(Mohammed’s  face),  was   one   of   several   which   ran   that   day   on   the   general   theme   that,   

in   secular   and   democratic  societies,  non-­­­believers  should  not  have  to  censor  themselves  for  

fear  of  offending  believers  of  any  faith,  and  in  this  instance,  Islam.  The  newspaper  had  a  

daily  circulation  of  154,000—a  medium-­­sized  publication  in  a  small  country.     

The   12   cartoons   accompanied   the   articles.   The   cartoons   varied   in   their   depictions,   

and  several  did  not  include  Mohammed  at  all.  One  showed  the  prophet  with  a  bomb  in  his  

turban,  another   featured   a   haloed   figure   on   a   cloud   with   arms   wide,   crying   to   a   line   

of   figures:   “Stop,  stop—we’ve  run  out  of  virgins!”  A  more  prosaic  drawing  showed  a  bearded,  

shepherd-­­­like  figure  leading  a  laden  donkey,  with  a  low  red  sun  on  the  horizon;  another  

was  of  an  artist  seated  at  a  table  under  a  bright  light  drawing  a  bearded  figure.    

The   cartoons   did   provoke   a   reaction.   On   October   9,   the   Islamic   Faith   Community   

in  Denmark  demanded  an  apology.  JP  said  in  an  editorial  on  October  12  that  it  regretted  any  

offense  the  cartoons  had  caused,  but  it  did  not  apologize.  Two  days  later,  a  crowd  of  3,000  

demonstrated  peacefully   in   Copenhagen   against   the   cartoons.   The   protestors   claimed   that   

the   cartoons  lampooned  the  Prophet  and  insulted  their  religion. 

                                                           

3 This assertion in itself stimulated debate about just what the Koran stipulated; in Iran, for example, one can 

buy pictures of Mohammed.   
4 Flemming Rose, “Why I Published Those Cartoons,” Washington Post, February 19, 2006, p. B1, 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/02/17/AR2006021702499.html.   



Caricatured   _____________________________________________________________ CSJ-­­­11-­­­0036.0   

 

   3   

There  were  more  developments.  In  mid-­­­October,  a  group  of  11  Muslim  ambassadors  

to  Denmark  demanded  a  meeting  with  Prime  Minister  Anders  Fogh  Rasmussen  (he  refused).  

That  same  week,  an  Egyptian  newspaper,  El  Fagr,  reproduced  six  of  the  cartoons—one  on  the  

front  page  and   an   additional   five   inside—and   condemned   JP   for   publishing   them.5   The   

Egyptian   republication attracted  minimal  attention.  Several  Muslim  countries,  however,  

delivered  diplomatic  protests  to  the  Danish  government.  Meanwhile,  the  newspaper  received  

a  number  of  death  threats  and  bomb  threats.  But  by  and  large,  throughout  the  fall  the  matter  

remained  largely  a  domestic  Danish  political  issue.     

Imams   to   Mideast.   That   changed   in   December.   On   December   3,   a   delegation   of   

Danish  imams  arrived  in  Egypt  for  a  week  of  meetings.  They  carried  a  43-­­­page  dossier  of  

images  they  claimed   reflected   demeaning   treatment   of   Muslims   in   Denmark.   Egypt   had   

already   registered  several  protests  with  the  Danish  government,  and  the  visiting  Danes  met  

with  a  variety  of  officials,  including   Secretary   General   of   the   Arab   League   (and   former   

Egyptian   foreign   minister)   Amr  Moussa.6   The   delegation’s   portfolio   included   the   12   JP   

cartoons.   Another   three,   however,   were  unrelated   offensive   illustrations—for   example,   

Mohammed   as   a   pedophile.7   At   a   December   7  meeting  in  Mecca,  the  influential  Organization  

of  the  Islamic  Conference  (OIC)  issued  a  statement  condemning  the  cartoons  and  the  Danish  

government’s  failure  to  protect  Muslims.8     

On  December  18,  JP  Editor-­­­in-­­­Chief  Carsten  Juste  took  to  the  pages  of  his  

newspaper  to  talk  about  the  cartoons  and  why  JP  had  published  them.  In  an  interview,  he  

said  that  “it  was  never  our  wish  to  insult  the  Muslims’  faith.”  He  continued:     

If  cruder  cartoons  had  been  submitted,  they  would  have  been  pulled…  

But  there’s  absolutely  no  way  we  will  apologize  for  publishing  the  

cartoons.  If  we  apologize,  then  we  let  down  the  many  generations  who  

have  fought  for  freedom  of  expression  and  other  civil  rights.9   

Whatever  its  intent,  this  explanation  did  not  calm  the  waters.  On  December  29,  the  

prime  ministers  of  the  League  of  Arab  States  criticized  Danish  Prime  Minister  Fogh  Rasmussen  

for  failure  to  address  Muslim  concern  over  the  cartoons.  In  response,  Fogh  Rasmussen  on  

January  1,  2006,  in  his   New   Year’s   address   to   his   country   defended   Danes’   freedom   of   

                                                           

5 For an image of El Fagr, see: http://freedomforegyptians.blogspot.com/2006/02/egyptian-newspaper-

picturesthat.html. 
6 Jytte Klausen, “Introduction” in The Cartoons that Shook the World, New Haven: Yale University Press, 2009.  
7 There was apparently confusion—whether deliberate or inadvertent is unclear—as to which drawings JP had 

actually published.  
8 Cartoons that Shook the World, Table 1. The pan-Islamic OIC was founded in 1969 to promote Islamic unity and 

combat anti-Islamic sentiments.   
9 John Hansen, “The editor and the 12 cartoons,” Jyllands Posten, December 18, 2005, 

http://jp.dk/udland/article177647.ece.  

http://freedomforegyptians.blogspot.com/2006/02/egyptian-newspaper-picturesthat.html
http://freedomforegyptians.blogspot.com/2006/02/egyptian-newspaper-picturesthat.html
http://jp.dk/udland/article177647.ece


Caricatured   _____________________________________________________________ CSJ-­­­11-­­­0036.0   

 

   4   

expression   and   religious  freedom.  With  this,  the  controversy  burst  onto  the  international  

stage.     

Boycotts  and  burnings   

On   January   12,   the   Danish   tabloid   Ekstra   Bladet   reported   that   the   Danish   imams   

had  attributed  to  JP  cartoons  it  never  published.  But  it  was  too  late.  On  January  21,  the  

International  Union  of  Muslim  Scholars  called  for  a  boycott  of  Danish  and  Norwegian  goods.10  

Saudi  Arabia  was  the  first  government  to  comply,  followed  by  most  Middle  East  countries,  

and  on  January  26,  the  Saudis  withdrew  their  ambassador  to  Denmark.  In  quick  order,  Libya  

closed  its  Danish  embassy,  masked   Palestinian   gunmen   took   over   the   European   Union   

office   in   Gaza,   and   Syria   called   for  punishing  the  cartoonists.  On  January  29,  protestors  on  

the  West  Bank  burned  the  Danish  flag,  and  the  next  day  Danes  were  warned  to  avoid  the  

Middle  East.     

JP  tried  yet  again  to  contain  the  damage.  Culture  Editor  Rose  went  on  the  Arabic-­­

­language  TV  network  Al  Jazeera  on  January  29  to  express  his  regret  that  he  unwittingly  

offended  practicing  Muslims,   but   his   remarks   were   not   translated   into   Arabic.11   Editor-­­

­in-­­­chief   Juste   on   January   30  published   a   statement   on   Jyllands-­­­Posten’s   website   in   

English,   Danish,   and   Arabic   which  apologized  for  offending,  but  not  for  publishing.  The  

statement  noted  that  the  cartoons  did  not  violate  Danish  law.  It  said:   

In  our  opinion,  the  12  drawings  were  sober.  They  were  not  intended  to  

be  offensive,   nor   were   they   at   variance   with   Danish   law,   but   they   

have  indisputably  offended  many  Muslims,  for  which  we  apologize.   

On   the   same   day,   European   Union   Foreign   Policy   Coordinator   Javier   Solana   

issued   a  statement   condemning   both   the   cartoons   and   the   violent   protests.   On   January   

30,   former   US  President  Bill  Clinton  at  a  conference  in  Qatar  described  the  cartoons  as  

“outrageous.”  On  January  31,  two  JP  offices  were  evacuated  after  a  bomb  threat.   

Media  support?  Meanwhile,  pressure  was  building  on  other  media  outlets  to  show  

support  for  Jyllands-­­­Posten  and  its  self-­­­styled  defense  of  free  speech.  Since  the  fall,  a  couple  

of  publications  had  published  a  few  of  the  cartoons.  The  left-­­­wing  Dutch  Die  Volkskrant  

published  three  on  October  29.   On   January   10,   2006,   the   small   Norwegian   religious   

publication   Magazinet,   as   well   as   the  newspaper  Dagbladet,  reproduced  all  12  JP  cartoons. 

But   these   were   weeklies   or   small   publications.   The   big   European   media   voices   

were  silent—Frankfurter  Allgemeine  and  Die  Welt  in  Germany;  Corriere  della  Serra  in  Italy.  The  

                                                           

10 Two Norwegian newspapers had republished the cartoons on January 10.  
11 For discussion of the diplomatic aspects of this affair, see: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/767/76701102.pdf   



Caricatured   _____________________________________________________________ CSJ-­­­11-­­­0036.0   

 

   5   

same  was  true  of  the  English-­­­language  press—the  London  Times,  the  New  York  Times,  and  

the  Washington  Post.  In  France,  too,  home  of  Le  Figaro,  and  Le  Monde,  readers  and  viewers  

saw  endless  headlines  about  the   Mohammed   controversy   and   its   manifestations.   As   of   

early   January,   however,   the   cartoons  themselves  were  difficult  for  news  consumers  to  find.       

France  and  religion   

France—historically   a   Catholic   country   with   a   substantial   Protestant   minority—had  

subordinated   religion   to   secular   authority   ever   since   the   1789   revolution,   which   toppled   

the  Bourbon  kings.  The  revolutionary  National  Assembly  had  confiscated  all  church  property,  

and  in  1790,  a  new  law  stipulated  that  all  clergy  be  selected  and  paid  by  the  state,  not  the  

Vatican.12  The  revolution  also  guaranteed  the  right  of  free  speech.  Article  XI  of  the  1789  

Declaration  of  the  Rights  of  Man  said:  “The  free  communication  of  thoughts  and  opinions  is  

one  of  the  most  precious  rights  of  man.”   

A  1905  Law  on  the  Separation  of  Church  and  State  took  it  one  step  further  (though  

the  government  continued  to  own  86  French  cathedrals  and  numerous  other  religious  

monuments).  The   1958   Constitution   articulated   a   vision   of   a   secular   and   assimilated   

citizenry.   Article   1   said:  “France  is  an  indivisible,  secular,  democratic  and  social  republic.  It  

guarantees  the  equality  of  all  citizens  before  the  law  without  distinction  of  race,  origin  or  

religion.  It  respects  all  beliefs.”   

By   the   early   21st   century,   religious   freedom   and   a   secular   government   had   

become   the  French   creed.   Under   French   law,   all   residents—immigrant   or   native—were   to   

be   treated   as  individuals,  not  as  members  of  ethnic  or  religious  communities.  Government  

demographers  did  not  even  track  ethnicity  or  religious  affiliation,  judging  them  irrelevant  to  

political  identity.     

However,  the  law  was  one  thing  and  social  attitudes  another.  By  the  1960s,  France’s  

socio-­­religious   divide   was   no   longer   between   Protestant   and   Catholic,   but   between   

Christian   and  Muslim.  Like  other  European  powers,  France  through  World  War  II  had  

maintained  colonies—a  large  number  of  them  in  Africa.  After  brutal  wars  and  liberation  

campaigns,  however,  most  French  colonies   had   gained   independence.   French   law   gave   

many   former   colonials   the   right   to   live   in  France   and   before   long,   Muslim   immigrants   

from   former   colonies   such   as   Algeria,   Morocco,  Tunisia,  and  Lebanon  relocated.  The  

newcomers  preferred  urban  areas,  and  the  cities  of  Marseilles,  Lille,  and  Paris  emerged  as  

centers  of  Arab  settlement.  France  became  home  to  the  largest  Muslim  population   in   Europe.   

Many   of   the   immigrants   were   low-­­­income   or   unemployed.   The   2003  unemployment  

                                                           

12 Steven Kreis, “The Civil Constitution of the Clergy (July 12, 1790),” The History Guide: Lectures on Modern 

European Intellectual History,” http://www.historyguide.org/intellect/clergy_const.html.   



Caricatured   _____________________________________________________________ CSJ-­­­11-­­­0036.0   

 

   6   

rate  among  former  Algerians  and  Moroccans  was  over  30  percent,  three  times  the  national  

average.     

In   Paris,   large   swathes   of   territory   became   majority-­­­Arab   communities.   The   city   

and   its  surrounding  Île-­­­de-­­­France  region  hosted  one  of  the  largest  concentrations  of  

immigrants  on  the  continent.  As  of  January  2005,  an  estimated  1.9  million,  or  16.7  percent,  of  

Île-­­­de-­­­France  residents  were   immigrants   born   abroad.   Many   of   these   areas   developed   

reputations   as   violent,   poverty-­­stricken,  and  neglected.  Residents  lived  disproportionately  in  

dense,  poorly-­­­maintained  high-­­­rise  “jungles.”  In  October  2005,  the  Paris  suburbs  erupted.  

The  violence  was  only  the  latest  in  what  had  been  a  strife-­­­ridden  18  months  across  Europe.     

Sectarian  violence   

For   over   a   year,   Europe   had   suffered   attacks   that   seemed   the   result   of   a   

growing   rift  between  Muslims  and  others  in  European  society.  On  March  11,  2004,  191  people  

had  died  when  bombs  set  by  an  Al-­­­Qaeda–inspired  terrorist  cell  exploded  on  a  Madrid  

train.  Four  days  later,  the  French  National  Assembly  had  passed  a  controversial  law  banning  

the  wearing  of  overt  religious  symbols  or  clothing  in  public  schools.  The  law  seemed  to  target  

Muslim  women  in  headscarves  or  other  coverings,  and  protests  were  widespread.  In  November  

2004,  rightwing  filmmaker  and  Islam  critic  Theo  Van  Gogh  was  murdered  in  Holland.  In  July  

2005,  Muslim  bombers  motivated  by  Al-­­Qaeda  struck  twice  in  London.     

2005  riots.  Paris  experienced  its  own  brand  of  sectarian  violence  in  the  fall  of  2005.  

This  time,   it   was   not   terrorists   who   struck.   Riots   broke   out   in   the   Paris   area   of   Clichy-

­­­sous-­­­Bois   on  October  27,  2005,  after  the  accidental  deaths  of  two  Islamic  teenagers.  The  

protests  grew  steadily,  and  on  November  2,  180  cars  throughout  greater  Paris  were  set  on  

fire;  police  arrested  34  rioters.  Then-­­­Interior  Minister  Nicolas  Sarkozy  referred  to  the  

protesters  as  riffraff  and  promised  a  “war  without  mercy”  to  restore  order.  By  November  12,  

the  violence  had  spread  to  30  cities  and  the  government   imposed   a   state   of   emergency   in   

the   worst-­­­affected   areas.   It   was   weeks   before   the  violence  was  brought  under  control,  

and  the  costs—both  financial  and  social—were  high.     

With  this  history  so  recently  put  behind  them,  it  was  with  some  trepidation  that  

France  followed  the  controversy  over  the  Mohammed  cartoons  as  it  grew  through  December  

and  caught  fire   in   late   January   with   embassy   closings,   mass   protests   in   the   Middle   East,   

and   burgeoning  violence.     



Caricatured   _____________________________________________________________ CSJ-­­­11-­­­0036.0   

 

   7   

European  press  and  cartoons   

On  Wednesday,  February  1,  2006,  some  dozen  European  newspapers  apparently  came  

to  a  simultaneous  decision:  the  time  had  come  to  declare  solidarity  with  Jyllands-­­­Posten  or  

to  express  their  own  views  on  the  controversy.  Publications  in  France,  Germany,  the  

Netherlands,  Italy,  and  Spain  printed  one  or  more  of  the  cartoons.  Germany’s  Die  Welt,  for  

example,  ran  the  cartoon  of Mohammed  with  a  bomb  in  his  turban  on  the  front  page  and  

three  others  inside.13  The  Berliner  Zeitung  printed  two.  Italy’s  La  Stampa  ran  a  cartoon  on  page  

13,  while  Barcelona’s  El  Periodico  and  Madrid’s  El  Mundo  had  photos  of  the  drawings.14  No  

British  or  US  publications  chose  to  reproduce  the  cartoons.     

France  Soir.  In  France,  France  Soir,  with  a  circulation  of  100,000,  chose  to  print  all  12  

under  the  headline:  “Yes,  we  have  the  right  to  caricature  God.”15  A  front-­­­page  cartoon  

pictured  Buddhist,  Jewish,  Muslim,  and  Christian  gods  on  a  cloud;  the  Danish  drawings  were  

on  an  inside  page.  The  paper’s  owner,  Raymond  Lakah,  who  happened  to  be  Franco-­­

­Egyptian,  swiftly  fired  the  managing  director   (editor),   Jacques   Lefranc. 16   Lakah   said   the   

firing   was   intended   ""as   a   powerful   sign   of  respect  for  the  intimate  beliefs  and  convictions  

of  every  individual.""17  France  Soir  sold  25  percent  more  papers  than  usual  that  day.18     

The   widespread   re-publication   of   the   cartoons   provoked   instant   criticism   from   

Tunisia,  Algeria,  Morocco,  and  others.  There  were  demonstrations  in  Turkey.  Syria  recalled  its  

ambassador  to  Denmark.  The  French  Foreign  Ministry  also  weighed  in:  it  issued  a  stern  

statement  that  while  freedom   of   expression   was   valuable,   the   ministry   “condemns   all   that   

hurts   individuals   in   their  beliefs  or  their  religious  convictions.”19  The  French  Council  of  the  

Muslim  Faith  (Conseil  du  Culte  Musulman)   condemned   the   France   Soir   cartoons   as   a   “real   

provocation”   and   the   National  Federation   of   Muslims   of   France   promised   a   suit   against   

the   newspaper.   Meanwhile,   one  of France’s  most  influential  newspapers—Le  Monde—had  held  

back  on  publishing  the  cartoons.     

Le  Monde:  quoi  faire?     

Le  Monde  was  a  daily  national  newspaper.  Many  considered  it  the  French  paper  of  

record,  and  in  2006  it  had  a  circulation  of  some  350,000.  Founded  in  December  1944  after  the  

                                                           

13 “‘Mohamed met bomhoed’ komt overall,” De Volkskrant, February 3, 2006, 

http://www.volkskrant.nl/buitenland/article208225.ece.   
14 Angela Charlton, Associated Press, “Papers Republish,” February 1, 2006.  
15 France Soir, a once-prominent national newspaper, was in bankruptcy proceedings at the time.   
16 For the record, LeFranc was rehired the following day.   
17 “Muhammad cartoon row intensifies,” BBC News, February 1, 2006, http://news.bbc.co.uk/2/hi/4670370.stm.   
18 A free newspaper, Vingt Minutes (20 Minutes) also reprinted the cartoons.   
19 Associated Press, February 2, 2006.  



Caricatured   _____________________________________________________________ CSJ-­­­11-­­­0036.0   

 

   8   

German  army  was  driven  from  Paris,  the  paper  by  the  21st  century  had  a  reputation  as  

politically  moderate.  In  general,  Le  Monde  prided  itself  on  being  a  paper  of  ideas.  It  strove  to  

analyze  and  interpret  the  news,  rather  than  simply  to  report  it.  Le  Monde  was  an  afternoon  

paper,  publishing  at  noon  with  the  following  day’s  date  on  it.  As  one  editor  puts  it  wryly:    

“So  we  are  always  a  little  bit  ahead  or  a  little  bit  late!”20  

The  paper  had  an  unusual  organizational  structure.  Its  journalists  owned  the  publication  

and   elected   their   own   top   editors   and   management.   An   executive   editor   led   the   paper,   

but   a  quartet  of  deputy  editors,  known  as  le  redaction  (the  editorial),  ran  the  paper  on  a  daily  

basis.  In  early  February  2006,  Executive  Editor  Gerard  Courtois  was  out  of  town.  The  deputy  

editors  were  Michel  Kajman,  Laurent  Greilsamer,  Sylvie  Kauffmann,  and  Patrick  Jarreau.  They  

shared  authority  equally,  and  rotated  the  person  in  charge  for  any  given  edition.  The  editors  

met  three  times  daily— at   7:30   a.m.,   at   noon,   and   at   5   p.m.—to   discuss   what   would   go   

in   the   next   day’s   paper.   The  morning   meeting   was   quick—a   digest   of   overnight   

developments.   The   noon   meeting   was   the  largest,   included   reports   from   section   editors,   

and   covered   both   daily   articles   and   long-­­­term  projects.   The   afternoon   meeting   tended   

to   focus   on   technical   questions—placement   and   space  issues.  The  paper  closed  every  day  

at  10:30  a.m.   

While  the  deputy  editors’  team  sought  input  from  all  departments,  significant  decisions,  

says  Deputy  Editor  Greilsamer,  “are  taken  by  a  very  few  people,  especially  in  this  kind  of  

matter.  We  have  to  consult,  but  the  more  consequential  the  decision,”  the  fewer  the  decision  

makers.21  On  the   other   hand,   the   deputies   enjoyed   unusual   unanimity   of   views.   Editorial   

meetings   could   be  lively,  but  rarely  involved  deep-­­­seated  philosophical  differences.  Explains  

Greilsamer:   

We  are  people  who  have  known  each  other  for  about  20  years,  in  

general,  who  live  in  the  same  office  for  3–4  years,  who  can  read  each  

other.  We  know  each  other’s  sensibilities,  our  reactions,  the  ways  of  

analyzing.  This  is  all  to  say  we  don’t  need  to  sit  down  at  a  table  and  

to  ask,  “What  do  we  think?  What  do  you  think?  Why  do  you  think  

that?”  In  a  way,  we  know  in  advance,  and  almost  intuitively…  We  know  

each  other  by  heart.     

Le   Monde   had   covered   the   growing   cartoon   controversy   thoroughly.   But   with   the  

appearance  of  the  cartoons  across  Europe,  it  was  time  to  bite  the  bullet.  Should  Le  Monde  

                                                           

20 Author’s interview with then-Deputy Editor Sylvie Kauffmann in Paris, on May 21, 2010. All further quotes 

from Kauffmann, unless otherwise attributed, are from this interview.  
21 Author’s interview with Laurent Greilsamer in Paris, on May 20, 2010. All further quotes from Greilsamer, 

unless otherwise attributed, are from this interview.   



Caricatured   _____________________________________________________________ CSJ-­­­11-­­­0036.0   

 

   9   

reproduce  the  cartoons—which  could  be  seen  as  support  of  free  speech  and  media  colleagues?  

Or  should  it  not—out  of  respect  for  the  large  Muslim  population  in  its  readership  area,  and  

to  avoid  fanning  the  sectarian  embers  still  smoldering  in  Paris?  There  were  several  aspects  to  

consider.     

Legal.  Under  French  law,  group  defamation  was  both  a  criminal  and  a  civil  offense.  

What’s  more,  re-­­­publication  of  a  defamatory  item  was  considered  a  new  offense.  An  1881  

Freedom  of  the  Press  law  governed  the  criminal  charges:  Article  29  criminalized  group  libel  

and  re-­­­publication,  while   Article   33   termed   hate   speech   group   defamation   and   

criminalized   hate   speech   against  religious,  ethnic,  and  minorities.  In  2006,  the  punishment  

was  six  months  imprisonment  and  a  fine  of   €22,500   for   each   insult.   There   was   likely   little   

legal   risk   for   Le   Monde   in   republishing   the  cartoons,  but  it  wanted  to  make  sure  it  stood  

on  solid  legal  ground.     

Competition.  A  second  consideration  was  competition.  What  were  other  papers  doing?  

Le  Monde   compared   itself   to   such   high-­­­brow   publications   as   the   International   Herald   

Tribune,   the  Guardian,   or   the   Frankfurter  Allgemeine  Zeitung.   They   paid   attention   as   well   

to   what   less   serious  papers  like  Die  Bild  or  France  Soir  were  publishing,  but  did  not  consider  

them  direct  competitors.  Last,  but  not  least,  were  readers.  Did  the  newspaper  have  an  obligation  

to  print  the  cartoons  in  order  to  serve  its  readers?     

During   the   noontime   editorial   meeting   on   February   1,   the   editorial   leaders   debated   

the  matter   at   some   length.   There   was   no   great   enthusiasm   for   reproduction,   but   it   

seemed   equally  impossible  not  to  run  something.  Then  Deputy  Editor  Kajman  had  an  idea  

that  might  buy  at  least  some  time.  Cartoons  had  a  long  and  venerable  history  at  Le  Monde.  

What  if,  instead  of  running  the  original  and  offending  cartoons,  they  commissioned  their  

own—an  illustration  of  the  controversy  instead  of  the  controversial  cartoons  themselves?     

The  paper  had  four  cartoonists  on  staff,  but  one  was  an  obvious  choice  for  this  

assignment.  Jean  Plantureux  (known  as  Plantu)  was  an  award-­­­winning  political  cartoonist  

with  some  30  years’  experience.  “Plantu  is  the  cartoonist  number  one,”  says  Editor  Greilsamer.  

“In  the  hierarchy,  he’s  the  best,  and  it’s  always  he  who  draws  for  Page  One.”  At  the  time,  

Plantu’s  cartoons  appeared  on  the  front  page,  above  the  fold.  He  did  not  decide  on  his  own  

topics,  but  was  assigned  them.  The  group  decided  to  ask  him  to  do  something  on  the  

controversy.  Kajman  volunteered  to  track  down  Plantu  and  give  him  a  call.     

Plantu  cartoon   

Plantu  at  the  time  was  traveling  in  the  US.  He  took  a  call  from  his  editors  on  

Wednesday,  February  1,  while  at  a  conference  in  Atlanta,  Georgia.  Plantu,  a  professional  

cartoonist  since  1972,  had  heard  of  the  Danish  cartoons  much  earlier,  when  they  were  first  



Caricatured   _____________________________________________________________ CSJ-­­­11-­­­0036.0   

 

   10   

published  in  September  2005.  He  says  he  suggested  at  the  time  that  Le  Monde  republish  them,  

but  his  editors  declined.  Now,  with  so  much  emotion  stirred  up,  they  still  were  not  eager  to  

republish  the  original  drawings.  Plantu  agreed  with  that.  He  had  seen  too  many  instances  in  

which  political  cartoons  had  polarized  rather  than  clarified  an  issue.  What  happens,  he  muses,  

is  that  “people  no  longer  see  the  drawing.”   

It’s  like  the  portrait  of  Mohammed.  People  no  longer  see  the  drawing,  

they  see   only   the   humiliation.   So   is   it   necessary   to   show   cartoons   

that   make  people  blind?  I’m  not  sure.22     

Plantu  had  no  argument  with  the  artist’s  right  to  draw  Mohammed.  But  there  was  a  

wider  world  to  consider.    

As  an  artist,  I  should  be  able  to  draw  Mohammed  without  any  problem.  

Only,   there   is   not   only   the   artist   to   consider.   The   artist   should   

draw  everything,  nothing  should  prevent  him.  That’s  the  artist.  And  then  

I  say  to  myself—but  after  all  I  live  on  the  earth,  which  is  a  world  at  

war,  it’s  not  a  peaceful  world;  that  artists’  drawings  find  themselves  on  

the  Web;  that  a  drawing   can   be   manipulated;   that   a   drawing   can   be   

shown   and   can   be  seen  as  humiliating  for  millions  of  Muslims,  for  

example.   

Plantu   was   clear   in   his   view   of   the   political   cartoonist’s   role.   He   says   that   “we   

have   to  think  about  the  graphic  responsibility  of  our  cartoons.  We  have  a  responsibility.  We  

have  to  use  that  responsibility.  We  have  to  goad,  we  have  to  disturb,  we  have  to  exacerbate,  

we  have  to  be  violent.”  Now  he  had  to  act  on  that  code  of  behavior  and  decide  how  to  

depict  the  controversy  over   the   Mohammed   cartoons.   Plantu,   who   was   on   his   way   from   

Atlanta   to   the   University   of Virginia  in  Charlottesville,  ended  up  sketching  on  the  flight.    

He  recalls:   

Considering  the  drawings,  and  looking  at  how  they  had  resonated,  I  

saw  it  was   a   good   opportunity   to   respond   to   intolerance…   I   

remember   I   was  doing   something   like   a   punished   student:   writing   

I   must   not   draw  Mohammed.   Like   a   student.   And   then   I   thought   

whoa,   I   may   have  something  here.  I  rearranged  the  letters.  And  then  

I  made  the  pencil.  Then  I  made  the  hand,  because  it  was  the  sketcher,  

I  drew  the  hand  that  holds  the  pencil.  Then  I  thought,  I  can  extend  

this—and  I  made  the  minaret.  A  drawing,  you  see,  is  a  syntax—not  of  

words,  but  of  symbols.  The  letters,  the  bearded  man,  the  pencil,  the  

                                                           

22 Author’s interview with Jean Plantureux in Paris, on May 20, 2010. All quotes from Plantu, unless otherwise 

attributed, are from this interview.  



Caricatured   _____________________________________________________________ CSJ-­­­11-­­­0036.0   

 

   11   

minaret:  voila.  Then  the  words  and  the  symbols  speak  together—they  

make  a  graphic  sentence.     

Cartoon   published.   Plantu   sent   in   his   cartoon   the   morning   of   Thursday,   February   

2.  Kauffmann  says  she  was  confident  the  product  would  be  first  rate:  “We’ve  been  working  

together  for  so  long,  he’s  so  very  much  a  part  of  our  DNA  that  we  know  in  a  situation  like  

this,  it’s  going  to  be  what  we  want.”  And  it  was.  Recalls  Greilsamer:     

He  sent  us  this  extraordinary  illustration  which  in  a  certain  manner  

saved  all  of  us  because  he  said  everything.  It  was  a  very  strong  statement  

of  our  position  but  it  was  not  aggressive.  It  was  a  position  which  was  

respectful,  which  was  intelligent.  For  me,  it  was  a  very,  very  good  

drawing.     

The  cartoon  ran  within  hours  in  the  edition  printed  at  noon—with  the  publication  date  

of  February  3.  The  cartoon,  which  ran  on  the  front  page,  depicted  a  giant  hand  gripping  a  

mammoth  pencil,  writing  over  and  over  the  words:  “I  must  not  draw  Mohammed.”23  The  

words  spiraled  into  a  portrait  of  a  turbaned  man  with  a  flowing  beard.  At  the  top  of  the  

pencil,  shaped  like  a  minaret,  a  small  turbaned  figure  trained  a  telescope  on  the  trail  of  

words.     

The  headline  read:  “Islam:  les  caricatures  de  la  discorde”  (Islam:  the  cartoons  of  discord),  

and  a  subhead  said  “La  crise  provoquée  par  la  publication  de  dessins  representant  Mahomet  s’exacerbe”  

(the  crisis   provoked   by   the   publication   of   the   cartoons   representing   Mohammed   is   

growing).   The  accompanying  news  story,  written  by  le  redaction,  reported  the  growing  protests  

across  the  globe  and  that  numerous  publications  in  Europe  had  republished  the  cartoons.     

Le  Monde  also  published  an  editorial  on  the  dispute  on  page  2.  Called  Caricatures  libres  

(free  cartoons),  it  quoted  the  French  Constitution’s  Article  1  and  went  on  to  say:     

Religions  are  systems  of  thought,  construction  of  the  spirit,  beliefs  which  

are  respectable  but  which  can  be  freely  analyzed,  criticized,  ridiculed.  It  

is  the  same  with  political  ideologies.  The  republican  laity  supposes  

religious  neutrality  and  tolerance.  It  is  necessary  to  distinguish  religions  

from  those  who  practice  them.  The  latter  must  be  protected  against  all  

discrimination  and  against  any  abusive  language  based  on  their  religious  

adherence.   

On  page  3,  Le  Monde  ran  two  more  articles  on  the  controversy.  One  chronicled  the  

views  of  eight   cartoonists.   A   second   story   focused   on   the   European   publications   which   

                                                           

23 “Islam: les caricatures de la discorde,” Le Monde, February 3, 2006, http://www.plantu.net/actu/9-

DESSINSRELIGIONS.pdf.   



Caricatured   _____________________________________________________________ CSJ-­­­11-­­­0036.0   

 

   12   

had   decided   to  republish   the   cartoons.   Another   two   news   articles   on   page   5   noted   that   

Denmark   feared   the  “Mohammed  affair”  would  provoke  sectarian  violence  and  that  French  

Muslims  had  denounced  the  cartoon  reproductions  in  France  Soir  as  a  racist  act.  

And   still   the   controversy   refused   to   die   down.   Le   Monde   was   obliged   to   keep   

coverage intense.     

Le  Monde  reconsiders   

The  edition  of  Saturday,  February  4  (which  hit  the  streets  at  noon  Friday)  featured  a  

front  page   headline:   “Manifestations   contre   les   caricatures   de   Mahomet”   (demonstrations   

against   the  Mohammed  cartoons).  More  followed  inside,  where  Page  4  was  devoted  to  the  

controversy.  There  were  four  main  stories,  plus  a  box  featuring  three  precedents  for  such  

outrage:  Salman  Rushdie,  Taslima   Nasreen,   and   Theo   van   Gogh.24   One   of   the   articles   

described   the   unease   and  embarrassment  of  French  politicians,  torn  in  how  to  respond  to  

the  French  Muslim  community.     

But  as  the  editors  sat  down  to  their  daily  noontime  meeting  on  Friday,  February  3,  

they  realized   that   all   this   coverage,   while   comprehensive,   was   likely   not   enough.   The   

question   of  whether  or  not  to  reproduce  the  cartoons  was  stubbornly  still  with  them.  The  

reasons  to  avoid  them  had  not  changed.  There  was  still  the  recent  history  of  riots  in  Paris  to  

consider.  Kauffmann  notes  that  “the  Middle  East,  the  Jewish-­­­Muslim  divide…  is  the  toughest  

issue  in  France…  These  debates  are  always  very  tough,  and  on  our  website  it’s  terrible.  It’s  

the  issue  which  gets  the  most  reaction.”  The  editors  also  worried  about  whether  their  

correspondents  in  the  Middle  East  might  suffer.   

There   was   in   addition   discussion   of   whether   Le   Monde   readers   took   much   interest   

in  religious  cartoons.  As  Greilsamer  emphasizes,  France  was  a  thoroughly  secular  society.  Since  

the  1970s,  especially  among  the  intellectuals  who  comprised  Le  Monde’s  core  readership,  religion  

was  dismissed  as  akin  to  magic.  He  recalls,  “In  the  1970s,  in  a  certain  milieu,  to  say  I  believe  

or  to  say  I  practice  a  religion,  it  was  really  to  say  you  were  a  peasant.”  Did  Le  Monde  readers  

seriously  want  to  see  the  cartoons  for  themselves?     

As   le   redaction   looked   around   the   table,   “people   were   pretty   divided,   I   think,”   

recalls  Kauffmann.   “Some   thought   that   we   should   print   them.   Others   thought   that   it   

was   not   a   good  idea.”  She  continues:     

                                                           

24 Nasreen was a Bangladeshi physician, writer, feminist, and human rights activist critical of Islam who fled 

her country and was expelled from India after denunciations and death threats from Muslim 

fundamentalists.   



Caricatured   _____________________________________________________________ CSJ-­­­11-­­­0036.0   

 

   13   

Some   people   thought   yes,   if   Muslim   readers   or   people   abroad   

(because  there  wasn’t  so  much  protest  in  France)  find  it  offensive,  why  

should  we  add  one  more  layer?  Why  should  we  play  that  against  their  

sensitivity?  And  the  other  line  was  very  much…  the  other  camp  was  

we’re  free.  We  are  in  France.  We  are  not  a  Muslim  country.  We  looked  

into  cartoons  that  we   published   20,   30   years   ago   about   Jesus   Christ   

and   they   were   much,  much   worse.   Even   in   Le   Monde.   So   it   was   

no,   why   should   we   fear  anything?  This  is  our  right.  It’s  freedom  of  

speech.  It’s  a  principle.   

Greilsamer   listed   two   conditions   for   the   paper   even   to   consider   running   the   

Danish  cartoons:  1)  obtain  the  views  of  Le  Monde  correspondents  in  the  Middle  East,  and  2)  

ensure  that  Le  Monde’s   treatment   of   the   cartoons,   whatever   it   might   be,   was   respectful.   

Then   there   was   the  secondary  dilemma:  If  the  paper  decided  to  print  the  cartoons,  should  

it  run  all  of  them,  or  some  of  them?  If  some,  which  ones?  It  was  Friday  noon,  February  3.  

The  Sunday-­­­Monday  edition  would  be  on  newsstands  in  24  hours,  at  noon  on  Saturday.  If  

le  redaction  was  to  get  the  Danish  cartoons  into  the  paper,  they  would  have  to  make  a  decision  

soon.     

   

   

   

   

  


